Det finnes ikke begrensninger, kun muligheter

Jeg har fått ulike spørsmål som: Kan jeg som stomioperert trene? Når kan jeg begynne å trene etter stomioperasjon? Hvor mye kan jeg belaste kroppen nå som jeg har stomipose på magen? Svaret mitt her er at vi alle er forskjellige enten om man er stomioperert eller ei. Forløpet etter operasjon utspiller seg forskjellig fra person til person. Det er veldig individuelt hvor mye energi og hvor mye man orker i etterkant av operasjon. Erfaring viser at det ikke er noe problem med å kunne gjenoppta samme aktiviteter, og trening som før stomioperasjonen. Det er svært sjeldent at stomien setter begrensninger eller stopper for aktivitetene/treningen man ønsker å drive med. Min hovedregel er: Det finnes ikke begrensninger, kun muligheter. Det handler om å kunne se disse mulighetene.

Flere har lurt på om stomien kan skades eller falle av om man trener. Dette mener jeg er helt naturlig å lure på, og jeg hadde nok lurt på det samme om jeg ikke hadde hatt kunnskaper om stomi. Svaret mitt her er at det skal veldig mye til for at stomien skades da den er følesesløs og tåler veldig mye. Og enda viktigere: den faller ikke av! Man kan nok kjenne det om man kraftig støt i magen, og stomien kan blø lett, men dette er som regel IKKE farlig. Jeg anbefaler dere å snakke med helsepersonell angående spørsmål man måtte ha, da det er helsepersonellets kompetanseområde. De kan fortelle om eventuelle forhåndsregler man bør tenker over.

Jeg har drevet med endel aktiviteter og idretter opp igjennom. Jeg har drevet med blant annet fotball, håndball, turn, hest, rulleski og treningssenter. Det er bare å spørre om dere lurer på noe angående dette. Det jeg kan si at det er lurt å ta det rolig etter operasjon. Man bør vente en stund med å løfte tungt etter operasjon, og man må selv kjenne etter på kroppen hva man har energi til og hva man er klar for. Man må ta det i sitt eget tempo. Jeg har selv måtte trene meg opp etter operasjoner, og erfaringsvis kan jeg si at det kan ta sin tid. Ta tiden til hjelp, så skal du se at man sakte, men sikkert når målet etterhvert.

10621102_10152231425441836_1714454619_n

Nå har vi fått kjøpt oss treningslynger så nå er det ingen unskyldning for å ikke sette igang med treningen igjen. Vi alle vet hvor vanskelig det kan være å sette i gang med rutiner igjen. Dette er et tips til ALLE. Jeg har satt i gang med slyngetrening. Slik trening styrker både kjernemuskelen og støttemusklene. Det er en kjempegod og effektiv treningsform hvor man trener hele kroppen. Denne type trening er helseforebyggende og en kan gjøre alle øvelser i ett og samme apparat.Om du er interessert: Vi har kjøpt pakken som heter Redcord Mini. Her følger det med slynge, brukerveiledning og øvelser. Øvelsene er grundig beskrevet med hvordan hva muskler man trener og hvordan de utføres.

Tips til denne type trening er: Man bør starte treningen på et nivå som er tilpasset en selv slik at man greier å gjøre øvelsen riktig. Man bør holde ryggen strakt gjennom hele øvelsen og for effektiv trening kan man gjøre 4-6 repetisjoner og 3-4 serier per øvelse. Gjør øvelsene rolig og kontrollert.

Utenom slyngetreningen liker jeg å gjøre situps, push-ups og rocke på rockering. Mine erfaringer er at disse aktivitetene går helt fint med pose på magen. Som stomioperet kan det være lurt å ta det rolig i begynnelsen, prøve seg frem og kjenne på hvor mye man selv greier. Jeg pleier å ta 20 repitisjoner x 3 med situps og 3 min med rockering (dette etter å ha trent en stund). Er du usikker på om du som stomioperert kan utføre disse øvelsene, ta kontakt med helsepersonell for avklaring.

1832461-11-1390239687462

-Camilla
Facebook Comments

Comments

comments